Listautumismarkkina on käynyt vuoden verran vähintäänkin lämpöisenä. Vuonna 2017 Helsingin pörssin listoille tuli 10 uutta yritystä. Mitä onkaan hyvin hoidetun listautumisen takana? Onko kyseessä yksinomaan raportointiin, tiedottamiseen ja hallinnointiin liittyvää sääntelyä? Odottaako sijoittajayhteisö, että listautuja tekee muutakin kuin täyttää vaatimusten edellyttämän minimin?

Uutinen ruudulla kertoo, että jälleen uusi yhtiö suunnittelee listautumista, mutta mitä on tapahtunut edeltävinä kuukausina? Yhtiön tunnettuus on lähtökohta onnistuneelle sijoittajaviestinnälle listautumistilanteessa. Ihannetilanteessa yhtiön toimintamalli, tavoitteet ja strategia ovat jo potentiaalisten sijoittajien mielessä. Haluttujen tulosten aikaansaaminen edellyttää kuitenkin tavoitteellista profilointityötä ‒ hyvissä ajoin aloitettu, pitkäjänteinen tunnettuuden kasvattaminen kantaa hedelmää. Asiakkaat, yhteistyökumppanit, mahdolliset sijoittajat, suuri yleisö, henkilöstö – profiilin täytyy kaikua kaikille.

Yhtiön toiminnan, profiilin ja sijoitustarinan on välitettävä yhteistä viestiä. Keskeinen sijoittajan kysymys, johon jokaisen listautuvan yhtiön on vastattava, kuuluu ”Miksi minun pitäisi laittaa rahani juuri tähän yhtiöön? Yrityksen onkin haastettava itsensä vastaamaan siihen, onko yhtiön tarina uskottava: kertovatko tarina ja numerot läpinäkyvästi samaa asiaa? Miten todistamme tarinamme? Esitämmekö ja viestimmekö tarinan uskottavasti? Entä onko tarinassamme aukkoja?

Sidosryhmä, jota ei sovi listautumisenkaan yhteydessä unohtaa on henkilöstö – tekijöitä yhtiön listautumismahdollisuuden taustalla. Ymmärtävätkö kaikki työntekijät listautumisen syyt ja mitä se tarkoittaa tai muuttaa – tai ei muuta? Ihmiselle on inhimillistä epäillä muutosta. Listautuminen voi jopa aiheuttaa pelkoja asioiden kangistumisesta ja turhasta hallinnon lisääntymisestä. Muutoksen ymmärtäminen tekee siitä kuitenkin helpomman hyväksyä.

Pörssilistautuminen on ainutlaatuinen vaihe yhtiön elinkaarella. Olemme vastanneet vuosien varrella useiden yhtiöiden listautumiseen liittyvästä neuvoannosta.

Haluatko kuulla lisää listautumisviestinnästä? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme!