Arkistostamme löytyi vuonna 1997 julkaistu Internet-maailma, joka ytimekkäästi julisti olevansa Internetin hyötykäytön aikakauslehti.

Edistyksellistä julkaisua saattoi lukea myös verkossa. Wau! Entäs sisältö, mistä puhuttiin vuonna 1997? Poimimme nykyisellään erittäin omituiselle tuntuvia makupaloja kiiltävälle paperille painetun lehden sisällöstä.

Internetin ABC valotti internetin eri osa-alueita. Internetin käyttöönottoon tarvitaan tietokoneen lisäksi puhelinlinja, modeemi, muutamia ohjelmia ja internet-operaattorilta hankittava käyttöoikeus. Telefaxin kanssa yhtä yleisenä viestintävälineenä esitelty sähköposti määriteltiin nopeaksi tavaksi välittää viestejä ympäri maailmaa. Lisäksi kerrottiin oman domainin rekisteröinnistä verkkoon ja vertailtiin internetin yhteysvaihtoehtoja ja niiden nopeutta: modeemi, ISDN ja kovaan käyttöön tarkoitettu kiinteä yhteys. Oi niitä aikoja!

Linkkilistojen ja kotisivuhakemistojen lisäksi tietoa etsittiin myös Ihmemaasta

Tiedon sekamelskaksikin kutsutun Internetin sisältöä tolkullistettiin monin tavoin. Sisältöä jäsenneltiin linkkilistoilla ja kotisivuhakemistoilla. Digidix-verkkopalvelun tavoitteena oli kääntää internet-termistöä selkosuomelle. Pohdittiin kelpaisiko kone kielenkääntäjäksi.

Ennen googlaamista verkosta etsittiin tietoa ytimekkäässä verkko-osoitteessa www.fi toimineella Ihmemaa-hakukoneella, jonka kohderyhmää olivat kaikki suomalaiset internet-käyttäjät. Jatkossa Ihmemaan tarjoaa mahdollisuuden myös mainosten kohdistamiseen sen mukaan, mitä tietoa ihmiset hakevat ja mistä he tulevat Ihmemaan sivuille. Mainostajia laskutettiin impressioiden mukaan muutama penni per silmäpari. Sitten tulivat Altavista, Internet Explorer ja Google. Voi apua!

Nettimainonta – miljoonan markan kysymys

Nettimainonnan todettiin olevan miljoonan markan kysymys, koska internet oli muuttumassa nopeasti yhdeksi suosituimmista mainosfoorumeista. Suomi vasta heräili nettimainontaan, eivätkä siihen käytetyt markat näkyneet vielä missään tilastoissa. Nettimainonnan osuuden arvioitiin kuitenkin olevan voimakkaassa kasvussa ja nousevan jopa radiomainonnan tasolle. Tarkempaa tietoa oli luvassa, sillä internet oli otettu mukaan seurantaan muiden medioiden rinnalle.

Lähes kaikki suuremmat mainostajat olivat menossa verkkoon kotisivuillaan viimeistään vuoden 1997 aikana. Pelkkä kotisivujen luominen ei kuitenkaan riitä tuomaan niille kävijöitä – asiakkaat eivät yksinkertaisesti löydä sivuja jatkuvasti kasvavassa verkkopalveluiden viidakossa ilman mainostusta. Internet-palvelusta on siis muistettava tiedottaa sekä verkossa että sen ulkopuolella.

Villien visioiden rinnalle tutkimustietoa

Tutkimustietoa räjähdysmäisesti kasvavasta netistä tarjosivat esimerkiksi Market-Visio (nyk. Gartner Finland Oy) ja Taloustutkimus, jonka Internet-käyttäjätutkimuksen tuloksista ilmeni esimerkiksi, että kaikkein voimakkainta kasvua vuoden aikana on tapahtunut verkon kotikäytössä, joka nyt (1997) yli kolme kertaa yleisempää kuin vuoden 1995 lopulla. Vähintään kerran viikossa internetiin kytkeytyy yli 180 000 verkon 15-74 -vuotiasta kotikäyttäjää. Jutun mukaan molemmat tutkimusyritykset vannoivat perinteisen puhelimen nimiin tutkimustietoa kerättäessä: se on nopea, halpa ja kattava.” Eipä puhelin enää paljon pirise.

Lehdessä uutisoitiin myös, millaista tietoa www-kävijöistä olisi saatavilla: Palautetta voi hankkia esimerkiksi kilpailujen yhteydessä. Jos WWW-sivuilla on tarjolla kunnollista ja jatkuvasti päivittyvää tietoa tai muuta hyötyä, käyttäjiä voi myös pyytää rekisteröitymään ja antamaan tietoja itsestään. Yritäpä nykyään pitää tietosi salassa!

Ymmärrys lisääntyy – vai lisääntyykö?

Sisältöpalveluissa on tulevaisuus -jutussa suurin ongelma internetin tehokkaassa hyödyntämisessä haastateltavan mukaan on, ”että perinteiset atk-osaajat eivät välttämättä ymmärrä internetin luonnetta. Nuoremmalla ”internet-sukupolvella” ei taas ole ymmärtämystä perinteisistä atk-järjestelmistä.” Ja nyt tämä nuorempi ”internet-sukupolvi” taivastelee nuorison jatkuvaa somettamista ja pelaamista älypuhelimilla.

Päätoimittaja Mikko Saari toteaa lehden pääkirjoituksessa: Jos internetin kasvu ja kehitys saavuttavat edes murto-osan hurjimmista ennusteista, vaikutukset tuntuvat hyvin syvällä koko yhteiskunnan rakenteissa. Voittajien ja häviäjien roolien on ennustettu vaihtuvan pelottavan nopeasti. Varmastikin perinteisten viestintävälineiden tila markkinoilla muuttuu, mutta kaikille niille on edelleen olemassa tarve.

Netin historiaan ja teknologian kehitykseen 1990-luvulta tähän päivään voi tutustua myös vaikkapa Helsingin Sanomien tai Ylen artikkeleissa.

Keskellä globaalia maailmankylää

Marshall McLuhanin teoria globaalista maailmankylästä on toteutunut uutisten ja kissavideoiden levitessä sähköisesti hetkessä ympäri maailman. Mikä on seuraava kehitysvaihe? Ihmisten pako sosiaalisesta mediasta vai esineiden internetin teolliseen vallankumoukseen verrattu mullistus?

Hill+Knowlton Strategies on moderni digitaalisuuden ja sisällöntuotannon asiantuntija, joka auttaa sinua suunnistamaan kaikilla viestinnän ja markkinoinnin foorumeilla.

Kursivoidut tekstit ovat lainauksia lehden artikkeleista.