Somealustojen ”Tiktokification” on jälleen ajankohtainen keskustelunaihe, sillä Instagram järjesti hiljattain sisällöntuottajille suunnatun infopuhelun algoritmin muutoksista. Instagramin algoritmi, eli tapa kohdentaa käyttäjilleen sisältöä, ottaa muutoksiinsa mallia TikTokista. Samalla myös alustan käyttömäärä vaikuttaa sisällön tavoittavuuteen entistä enemmän. Kokosimme yhteen kevään tärkeimmät tärpit Instagramissa orgaanista näkyvyyttä hakevalle sisällöntuottajalle.

Mitkä ovat merkittävimmät muutokset, ja miten huomioit ne sisällöntuotannossa?

 

1. Editoi videosisältösi suoraan Instagramissa

Tiktokin, Capcutin tai muiden sovellusten avulla editoitu sisältö menestyy algoritmeissa entistä huonommin. Etenkin TikTokista tallennetun videon vesileima heikentää videon orgaanista näkyvyyttä merkittävästi. Videot, etenkin niiden tekstit, onkin syytä editoida jatkossa suoraan Instagramin oman Reels-toiminnon kautta. Reels-editointia on kuitenkin samalla parannettu käyttäjäystävällisempään suuntaan, TikTokista mallia ottaen.

Samalla juurikin Reelsin muotoon, eli 9×16 pikselin kokoisena, tuotettu sisältö menestyy neliön muotoista tai vaakatasoista sisältöä paremmin. Enää ei riitä, että esimerkiksi verkkosivuille tuotettu videosisältö julkaistaan samanmuotoisena myös somekanavissa – jos videolle halutaan näkyvyyttä.

2. Menestys vaatii jo päivittäistä postaustahtia

Algoritmin suosio vaatii nyt jo päivittäistä julkaisutahtia Feedissä ja 5-6 Storyä ripoteltuna pitkin päivää. Sisällöntuottajan näkökulmasta tämä tarkoittaa tarkoittaa entistä suurempaa tarvetta systemaattiselle sisällöntuotannolle – ja entistä enemmän resursseja sen toteuttamiseen.

3. Hashtagien merkitys vähenee – kirjoita kuvatekstit SEO mielessä

Hashtageja suositellaan käytettäväksi enää max 3kpl per julkaisu, ja yli viiden tägin postaukset ovat algoritmin silmissä spämmiä. Samalla koko kuvatekstin merkitys hakutoiminnoissa kasvaa, sillä Instagram on oppinut TikTokin tapaan poimimaan avainsanoja tägien lisäksi koko tekstistä. Kuvateksteistä suositellaankin nyt pitkiä ja joukkoon ripoteltuna avainsanoja.

Tarkoittaako tämä sitten hashtägien merkityksen katoamista kokonaan? Suomeksi sisältöä tuottaessa on kuitenkin huomioitava kielemme erikoisuus sanojen taivutuksen suhteen, ja tägeillä onkin edelleen rooli perusmuotoisten avainsanojen sisällyttämisessä.

4. Trendaava ääniraita nostaa julkaisusi näkyvyyttä

Reelsin lisäksi Feed-julkaisuihin on jo hetken aikaa voinut liittää ääniraidan mukaan. Ääniraitojen valikon lisäksi Instagram kertoo omalla Creators-tilillään trendaavat ääniraidat, joita käyttämällä julkaisusi menestyy paremmin. Tarjolla olevat ääniraidat riippuvat kuitenkin tekijänoikeussyistä siitä, operoitko yksityishenkilön, sisällöntuottajan vai yrityksen statuksella, eikä tendaavaa ääniraitaa välttämättä ole yritystilille tarjolla.

5. Reagoi ja osallistu

Engagementin (impressiot / reaktioilla x 100) merkitys algoritmien suosioon pääsylle ei ole uutta minkään kanavan kohdalla, mutta infotilaisuudessaan Instagram korosti erityisesti kommentteihin vastaamisen merkitystä. Sisällöntuotannon lisäksi myös läsnäolo kanavissa tulee siis muistaa myös jatkossa.

 

Kaipaatko sparrausta somekanaviesi kanssa? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!

Noora Arantola
Account Executive
Content + Publishing
[email protected]
+358 50 339 2469