Microsoft: Empatiapakkaus

Suomalainen neuvolajärjestelmä on maailman mittakaavassa ainutlaatuinen. Neuvolasta ei kuitenkaan ole apua siinä vaiheessa, kun lapsi rakentaa omaa digitaalista identiteettiään. Suurimmalla osalla suomalaisista ekaluokkaisista on oma kännykkä. Samalla kuitenkin jopa 60 % suomalaisista 15–17-vuotiaista joutuu kiusatuksi netissä. Samoin jopa 60 % ala-asteopettajista on huomannut nettikiusaamista kouluissaan, mutta 20 % ei osaa sanoa, onko heidän lastaan kiusattu netissä. Joka neljäs vanhempi ei ole tehnyt mitään nettikiusaamisen estämiseksi.

Microsoft Suomi halusi ymmärtää nettikiusaamisen laajuutta ja eri muotoja paremmin. Johtavana teknologiayhtiönä Microsoft halusi myös kantaa vastuunsa ja tehdä jotain konkreettista nettikiusaamisen estämiseksi. H+K auttoi Microsoft Suomea hankkeen kokonaisvaltaisessa konseptoinnissa, projektin johtamisessa, insight- ja palvelumuotoilussa, palvelun brändäyksessä, mediatyössä, markkinointiviestinnässä, vaikuttajayhteistöissä ja materiaalintuotannossa.

Teettämiemme selvitysten mukaan yksi nettikiusaamisen pääsyistä on empatian puute. Kokosimme yhteen teknologia-, hyvinvointi-, koulutus- ja peliyhtiöitä ratkaisemaan ongelmaa. Microsoftin lisäksi hankkeeseen lähtivät mukaan Xbox, If, Elisa, OAJ, MLL, GetJenny, Someturva, Minecraft for Education, ENCE, Havu, Otava Oppimisen palvelut, Digiseikkailu, Mightifier ja Joulupukkisäätiö.

Yhteistyöstä syntyi Empatiapakkaus – digiajan äitiyspakkaus, joka auttaa lapsia, vanhempia ja opettajia oppimaan empatiaa. Empatiapakkaus on skaalautuva digitaalinen palvelu ja ilmainen työkalupakki, joka parhaimmillaan auttaa vähentämään nettikiusaamisen aiheuttamia suoria ja epäsuoria, yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.

Luova ratkaisu perustui kokeelliseen ja osallistavaan viestintään ja tekoihin sekä  teknologiaperusteiseen kanssakäymiseen. Kuudessa suomalaisessa koulussa pilotoitiin Luokkabotti, chatbot-pohjainen keskustelutyökalu, jonka avulla koululaiset voivat harjoitella empatiataitoja. Minecraft Education Edition -haaste yhdistää pelaamisen ja mielikuvituksen haastamalla osallistujia rakentamaan empaattisemman maailman.

Puolen vuoden käytön jälkeen Empatiapakkaus on tavoittanut yli 33 miljoonaa ihmistä ja osallistanut yli 160 000 käyttäjää. Lähes 3 000 opettajaa on hyödyntänyt pakkauksen oppimateriaaleja. Empatiapakkaus oli yksi GrandOne20 -kilpailun Paras digitaalinen sisältömarkkinointi -kategorian finalisteista.

Lue lisää Empatiapakkauksesta täällä tai vieraile osoitteessa www.empatiapakkaus.fi.

Lisää töitämme