Markkinat janoavat tietoa ja janoa sammuttamaan yhtiöt ovat velvoitettuja tuottamaan raportteja tapauksesta riippuen puolenvuoden välein tai neljännesvuosittain – osavuosikatsauksia, puolivuotiskatsauksia sekä tilinpäätöksiä. Vuoden kuormittavimpana ja eittämättä laajimpana puristuksena on kuitenkin koko vuoden yhteen kokoava vuosikertomus.

Ovatko vuosikertomukset vain kallista pöytälaatikkorunoutta?

Vuosikertomuksiin liittyen kuulee keskustelua, että ne ovat kallista pöytälaatikkorunoutta, ne vievät valtavasti resursseja ei ainoastaan viestinnältä, mutta myös muilta yrityksen yksiköiltä. Kaiken tämän lisäksi on jo muutenkin raskasta täyttää vaatimukset tiedottamisen osalta ja raportoida neljänneksittäin.

Kokemuksemme mukaan asia ei kuitenkaan ole näin.

Vuosikertomuksella on keskeinen osa yrityksen eheässä tarinankerronnassa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu vuosikertomus rakentuu tiiviisti kuluneen vuoden tapahtumien ympärille huokuen yhtiön arvoja ja visiota, vieden näin tarinaa eteenpäin.

Kokenut ja luotettava kumppani tuo konseptointivaiheesta lähtien näkemyksensä mukaan suunnitteluun, joustaa, tarttuu rohkeasti ohjaksiin ja pitää projektinjohtajana langat käsissään julkaisun H-hetkeen asti. Näin vuosikertomusprojekti on sujuva ja lopputuloksesta syntyy keskeinen osa yrityksen viestintäkokonaisuutta.

Kokosimme muistilistan, joka helpottaa vuosikertomusprojektin suunnittelua:

  • Aloittakaa riittävän ajoissa – jos ette toteuta vuosikertomusta sisäisin resurssein, kilpailuttakaa vuosikertomuskumppani hyvissä ajoin.
  • Valitkaa kumppani oikein – hyvä kumppani tuntee prosessin, tietää toteutukset, tarjoaa tukea oikeissa kohdin ja kantaa vastuun projektin onnistumisesta.
  • Kehittäkää sisäisiä prosesseja – tiedon ja datan keruu ja faktojen tarkistaminen tulee olla jouhevaa. Sitouttakaa tarvittaessa yhtiön avainhenkilöitä tuottamaan dataa tai sisältöä.
  • Kuunnelkaa sidosryhmiänne ja kehittäkää yhdessä – mitä palautetta vuosikertomuksestanne saatte sidosryhmiltänne ja pohtikaa mitä kehityskohteita sisällön tai toteutuksen osalta herää.
  • Pohtikaa, mitä haluamme vuosikertomuksemme meistä kertovan.

Haluaisitko kuulla toteutuksistamme tai tehdä vuosikertomuksen kanssamme?

Keskustelemme mielellämme, miten voisimme auttaa teitä tekemään parhaan vuosikertomuksenne sujuvammin kuin koskaan ennen.

Sanna Kaira
sanna.kaira@hkstrategies.com
+358 50 5235 860