Olisitko sinä uusi AD-kollegamme? Lue lisää blogin lopusta!

AD:n työ on visuaalista vuoropuhelua

Millä tavalla rakennetaan visuaalisesti kiinnostava konsepti, kampanja tai brändi? Upeat ja vaikuttavat kokonaisuudet eivät synny tyhjiössä, vaan viestiä palveleva visuaalinen toteutus vaatii aina kokonaisvaltaista ymmärrystä ja monipuolista ajatustyötä.

Onnistuneessa visuaalisessa toteutuksessa on aina selkeä tavoite, jota suunnittelutyö palvelee. H+K:lla visuaalista suunnittelua ohjaa yleensä asiakkaan liiketoiminta ja strategia sekä siihen liittyvä ongelmanratkaisu.

”Visuaalinen suunnittelu lähtee aina asiakkaan haasteen ymmärtämisestä ja siihen oikean ratkaisun löytämisestä. Ongelmanratkaisu tekee AD:n työstä vaihtelevaa ja kiinnostavaa”, kertoo H+K:n AD Joni Karsikko.

Tekoälyllä tehoa visuaaliseen suunnitteluun

Keväällä ja kesällä 2023 tekoälystä pöhistiin niin paljon, että harva on välttynyt kuulemasta ChatGPT:stä tai näkemästä tekoälyn generoimia kuvia. Äkkiseltään voisi ajatella, että tekoäly vie ennen pitkää myös visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden työt. H+K:n visuaalisen viestinnän tiimi ei kuitenkaan ole tekoälyn maailmanvalloituksesta huolissaan.

”Tekoäly voi työkaluna nopeuttaa ja helpottaa suunnittelua ja kuvien luomista. Suunnittelutyötä tekoäly ei voi kokonaisuudessa korvata, sillä visuaalisen ilmeen taustalle tarvitaan aina idea ja konsepti”, Karsikko sanoo.

Tekoäly kehittyy hurjaa vauhtia, ja tekoälyn tekemää kuvaa on todennäköisesti tulevaisuudessa entistä vaikeampi tunnistaa. Tekoälyn luoma kuva voi jatkossa olla esimerkiksi osa jotakin kuvakokonaisuutta, jolloin perinteinen visuaalinen suunnittelutyö ja tekoäly yhtyvät. Lisäksi tekoäly voi helpottaa puuduttavien kuvanmuokkaustöiden, kuten ihon epätasaisuuksien häivyttämisen sekä kuvien sävyttämisen kaltaisissa tehtävissä.

”Tällä hetkellä tekoälyssä ja sen käytössä eniten mietityttävät tekijänoikeusasiat. Lisäksi deep fake -tyyppiset videot huolestuttavat. Mihin voi jatkossa luottaa?”, H+K:n graafiset suunnittelijat Carina Storbjörk ja Kristine Rischer pohtivat.

Mieleenpainuvia ratkaisuja

Visuaalisen suunnittelun hedelmällisimpiä hetkiä on onnistunut vuoropuhelu asiakkaan kanssa. Erityisen innostavaa on päästä luomaan visuaalisia kokonaisuuksia, jotka auttavat asiakasta saavuttamaan tavoitteensa.

”Analyyttisen ja luovan ajatusprosessin kautta haasteisiin ja tavoitteisiin löytyy toimivia ratkaisuja. Esimerkiksi monikanavaisissa projekteissa luodaan usein eri elementtejä ja polkuja sisältäviä kokonaisuuksia”, Karsikko kertoo.

Visuaalisen viestinnän projekteissa trendien harjalla surffaamisessa syntyykin harvoin pikavoittoja. Asiakastyössä eniten painaa laadukas, tavoitteiden mukainen ja toimiva lopputulos. Yhdestä asiasta H+K:n koko visuaalisen suunnittelun tiimi on samaa mieltä:

”Oli projekti miten haasteellinen tahansa, kaikkein palkitsevinta on tyytyväinen asiakas”, Karsikko, Storbjörk ja Rischer sanovat.

Kuva: Cottonbro Studio

 

Hei AD!

Oletko sinä etsimämme uusi AD-kollega?

Haemme kokenutta tiimipelaajaa, joka ei odota valmiita vastauksia vaan etsii niitä aktiivisesti. Haluat auttaa asiakkaita eteenpäin niin käsillä olevassa tilanteessa kuin laajemminkin heidän liiketoiminnassaan – tarvittaessa myös kyseenalaistat ja haastat. Nautit kokonaisuuksien hallinnasta, pidät vastuusta ja löydät ratkaisuja paineenkin alla.

Meillä työskentelet Suomen huippubrändien parissa. Pääset ideoimaan luovia konsepteja ja myös toteuttamaan niitä. Tukenasi on kannustava työyhteisö ja Hill+Knowltonin kansainvälinen verkosto.

Tarjoamme sinulle

  • monipuolisen ja vaihtelevan työnkuvan visuaalisen suunnittelun ja toteutuksen parissa – pääset tutustumaan erilaisiin asiakkaisiin ja toimialoihin
  • laadukkaat työvälineet ja puhelinedun
  • koulutusta osaamisen kehittämiseen
  • lounas- ja liikuntaedun.

Etsimällämme AD:lla on

  • itseohjautuvuutta ja näkemyksellisyyttä visuaaliseen suunnitteluun
  • taitoa perustella, presentoida ja vakuuttaa asiakas ideoilla ja julkaisukonsepteilla, jotka menevät pintaa syvemmälle ja vahvistavat brändiä
  • tahtoa toteuttaa ideat laadukkaiksi lopputuotoksiksi – erilaisiksi raporteiksi, infograafeiksi, visuaalisiksi tarinoiksi tai miksei vaikkapa PPT-esityksiksi
  • kokemus ja näytöt yritysidentiteettien suunnittelusta ja tekoälyä hyödyntävistä toteutuksista ovat plussaa
  • tahtoa oppia uutta ja jakaa oppimaansa
  • hallussa Adobe CC (erityisesti InDesign, Photoshop ja Illustrator). Toivomme myös osaamista vahvojen visuaalisten esitysten luomisesta PowerPointissa.
  • sujuva suomen ja englannin kielen osaaminen.

 

Osaatko myös jotakin muuta, josta olisi asiakkaillemme hyötyä? Kerro niistäkin meille hakemuksessasi.

Toimistomme sijaitsee aivan Helsingin ydinkeskustassa ja työllistää noin 40 viestinnän rautaista ammattilaista. Suomen tiimillämme on vahva rooli Hill+Knowltonin globaalissa verkostossa. H+K on osa WPP-konsernia.

Jos kiinnostuit, laita hakemuksesi, CV:si ja portfoliosi sekä alustava palkkatoiveesi 29.9. 2023 mennessä osoitteeseen [email protected].