Sosiaalisen median alustat ovat kasvaessaan muuttaneet käsitystämme mediasta ja esitelleet uusia tapoja tehdä markkinointia ja viestintää. Enää ei riitä, että yritykset tuuttaavat kuluttajien eteen mainoksia, joissa huudetaan ”osta meidän tuote!”, vaan kuluttajat kaipaavat nykyään paljon henkilökohtaisempaa lähestymistapaa.

Vaikuttajamarkkinointi on viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvanut hurjasti, ja yhä useampi somevaikuttaja pystyy elättämään itsensä sometyöllä täysipäiväisesti. Ennakkoluuloiset asenteet sosiaalista mediaa ja etenkin vaikuttajamarkkinointia kohtaan istuvat kuitenkin edelleen tiukassa, ja itselle tuntemattoman somekentän edessä saattaa helposti mennä sormi suuhun. Moni kyseenalaistaakin, ovatko somen vaikuttajayhteistyöt pelkkää hömppää ja rahan tuhlausta. Onko niissä siis mitään järkeä?

On – tutkimusten mukaan paljonkin. Edelmanin Trust Barometerin (2019) mukaan jopa 63 % kuluttajista luottaa somevaikuttajan sanaan enemmän kuin jos sama viesti tulee suoraan yrityksen suusta. Samassa selvityksessä 58 % vastasi viimeisen puolen vuoden aikana ostaneensa jonkin tuotteen somevaikuttajan suosituksesta. Vaikuttajien tuottaman sisällön ja tuotesuositusten teho perustuukin vaikuttajan ja hänen seuraajiensa väliseen luottamukseen siitä, että vaikuttaja puhuu totta. Jos luottamusta ei ole ja sisältö nähdään teennäisenä, on yleisön vastareaktio yleensä varsin näkyvä.

Yhteistyö somevaikuttajan kanssa voi siis vahvistaa kuluttajien luottamusta myös itse yritykseen ja sen tuotteisiin tai palveluihin. Syitä hyödyntää vaikuttajamarkkinointia on kuitenkin muitakin. Ensinnäkin vaikuttajien kautta yrityksillä on mahdollisuus saada suora kontakti kohdeyleisöönsä ja herättää keskustelua. Toiseksi, tarkasti valikoitujen vaikuttajakumppaneiden avulla yritykset voivat tavoittaa sellaisia potentiaalisia kohderyhmiä, jotka ovat aiemmin jääneet syystä tai toisesta pimentoon.

Kanavasta riippuen yhteistyösisällöillä on yleensä myös niin sanotusti pitkä häntä, eli ne jäävät verkkoon tai somealustalle elämään. Tämä puolestaan näkyy useimmiten hakukoneiden tuloksissa, ja saattaa parhaimmissa tapauksissa nostaa brändin näkyvyyttä vielä vuosia yhteistyön jälkeenkin. Maksetut yhteistyöjulkaisut saattavat myös saada paremmin näkyvyyttä perinteiseen mainossisältöön verrattuna, sillä algoritmit ja mainostenesto-ohjelmat eivät näe niitä tavallisina mainoksina.

Yksi tärkeä tekijä on vielä mainitsematta, ja sehän on tietenkin raha. Vaikuttajayhteistöiden hinnoitteluun ei ole olemassa yhtä selkeää ohjetta tai hintataulukkoa, vaan hinta riippuu muun muassa vaikuttajan seuraajamäärästä, kanavasta ja toivottujen sisältöjen laajuudesta. Yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, että someyhteistyö vaikuttajan kanssa käy halvemmaksi kuin esimerkiksi viikon digikampanja ison mediatalon kanssa. Vaikuttajakampanjan tavoittavuus voi olla sama tai jopa laajempi, ja muistijälki yleisön keskuudessa lähes varmasti parempi.

Kuten kaikessa markkinoinnissa, myös vaikuttajayhteistöissä on tärkeää ottaa huomioon kampanjan istuvuus yrityksen brändiin, pitkän aikavälin hyödyt sekä ennakoida tulokset suhteessa rahalliseen ja ajalliseen panostukseen. Tässä kohtaa kuvioon astuu H+K – vuosien kokemuksella osaamme auttaa asiakkaitamme löytämään juuri heidän profiiliinsa sopivan vaikuttajan, määrittelemään oikeat mittarit, ideoimaan toimivat kampanjakonseptit ja saamaan kaiken irti yhteistyöstä, niin vaikuttajan kuin yrityksen näkökulmasta.

Joko vakuutuit? Laita meille viestiä, niin katsotaan miten vaikuttajamarkkinoinnista voisi olla apua sinun yrityksellesi tai brändillesi!

Milka Taskula
Senior Account Executive
milka.taskula@hkstrategies.com

Kuva: Unsplash / Kate Torline